توهین دجال بصره به امیرالمومنین علیه السلام

توهین دجال بصره به امیرالمومنین علیه السلام

 اهانت هاي احمد بصري به اميرالمومنين(علیه السلام)

 
احمد بصري:حضرت علي(ع) انسان گمراه، نادان و ضعيفي است که بر باطل جدل مي کرد
 
يکي از ادعاهاي احمد بصري تفسير آيات قرآن است که در اين مورد اهانت هاي زيادي به انبياء و ائمه در کتب وي و اتباعش به چشم مي خورد.
يکي از آياتي که احمد بصري در ذيل آن اظهار نظر کرده است آيه 54 سوره کهف مي باشد
وَلَقَدْ صَرَّفْنا فى هذَالْقُرْآنِ للِنّاسِ مِنْ كُلِّ مَثَل وَكانَ الاِنْسانُ اَكْثَرُ شَىْء جَدَلا
و در اين قرآن، از هرگونه مثلى براى مردم، بيان كرده ايم؛ ولى انسان بيش از هرچيز، به مجادله مى پردازد
 
 احمد بصري در ذيل اين آيه اهانت بسيار سخيفي را به اميرالمومنين(ع) نموده ،وي مدعي شده است که اين آيه در شان حضرت علي نازل شده است،چنانچه  در کتاب متشابهات چنين مي گويد:
 
سوال 126: معني اين سخن خداوند متعال چيست؟کان الانسان اکثر شيء جدلا(کهف54)...
و جدل در اين آيه يعني کلام حق و حجت آوردن با آن بر اهل باطل و انسان در اين آيه يعني علي بن ابي طالب و انسان هرگاه گمراه شود به باطل مجادله مي نمايد ومجادله بين اهل باطل اگر بر عقل سالم عرضه شود که امور را به دور از هواي نفس و تعصب بررسي ميکند ناداني و ضعف است
 
متشابهات احمد بصري ج4 ص11
 
احمد بصري در حالي مدعي شده است که شان نزول اين آيه در مورد اميرالمومنين(ع) است که وقتي به اين آيات رجوع ميکنيم، متوجه مي شويم که خداوند در اين آيات صفات انسان هاي گمراه و کافر را بيان ميکند.
 
وَلَقَدْ صَرَّفْنا فى هذَالْقُرْآنِ للِنّاسِ مِنْ كُلِّ مَثَل وَكانَ الاِنْسانُ اَكْثَرُ شَىْء جَدَلا
وَمَا مَنَعَ النَّاسَ أَنْ يؤْمِنُوا إِذْ جَاءَهُمُ الْهُدَي وَيسْتَغْفِرُوا رَبَّهُمْ إِلَّا أَنْ تَأْتِيهُمْ سُنَّةُ الْأَوَّلِينَ أَوْ يأْتِيهُمُ الْعَذَابُ قُبُلًا-
وَمَا نُرْسِلُ الْمُرْسَلِينَ إِلَّا مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَيجَادِلُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِالْبَاطِلِ لِيدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ وَاتَّخَذُوا آياتِي وَمَا أُنْذِرُوا هُزُوًا
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآياتِ رَبِّهِ فَأَعْرَضَ عَنْهَا وَنَسِي مَا قَدَّمَتْ يدَاهُ إِنَّا جَعَلْنَا عَلَي قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْرًا وَإِنْ تَدْعُهُمْ إِلَي الْهُدَي فَلَنْ يهْتَدُوا إِذًا أَبَدًا
 
و در اين قرآن، از هرگونه مثلى براى مردم، بيان كرده ايم؛ ولى انسان بيش از هرچيز، به مجادله مى پردازد
و چيزي مردم را بازنداشت از اينكه -وقتي هدايت به سراغشان آمد- ايمان بياورند و از پروردگارشان طلب آمرزش كنند، جز اينكه (خيره سري كردند؛ گويي مي خواستند) سرنوشت پيشينيان براي آنان بيايد، يا عذاب (الهي) در برابرشان قرار گيرد!
ما پيامبران را، جز بعنوان بشارت دهنده و انذار كننده، نمي فرستيم؛ اما كافران همواره مجادله به باطل مي كنند، تا (به گمان خود،) حق را بوسيله آن از ميان بردارند! و آيات ما، و مجازاتهايي را كه به آنان وعده داده شده است،به باد مسخره گرفتند!
چه كسي ستمكارتر است از آن كس كه آيات پروردگارش به او تذكر داده شده، و از آن روي گرداند، و آنچه را با دستهاي خود پيش فرستاد فراموش كرد؟! ما بر دلهاي اينها پرده هايي افكنده ايم تا نفهمند؛ و در گوشهايشان سنگيني قرار داده ايم (تا صداي حق را نشنوند)! و از اين رو اگر آنها را به سوي هدايت بخواني، هرگز هدايت نمي شوند!
کهف54 الي57
 
احمد و تبيعت از اهل سنت:
 
احمد بصري در حالي چنين توهيني را به اميرالمومنين(ع)نسبت داده است که اين سخنش ريشه در روايات و عقائد اهلسنت دارد نه کلام ائمه
اهلسنت روايتي را در صحيح بخاري نقل کرده اند که پيامبر درب منزل حضرت علي(علیه السلام ) آمد تا ايشان را براي نماز شب بيدار کنند و حضرت علي(ع)به حالت اعتراض به پيامبر(ص) فرمود که اگر خداوند بخواهد ما را براي نماز بيدار ميکند و پيامبر(ص) با حالت ناراحتی رفت و اين آيه را تلاوت کرد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






[ سه شنبه 4 تير 1398 ] [ 12:48 ] [ Seyed ]
[ ]